Internationell konkurrens definieras ofta som ”besitter liknande varor och tjänster.” Vid första anblicken kanske det inte verkar vara en särskilt användbar definition. När allt kommer runt, det finns många andra kategorier av företag som också är globala konkurrenter: kommersiella flygbolag, långväga flygbolag, hotell, biltillverkare, butiker m.m
När du gräva djupare inom antal branscher som nämns ovan kommer likheterna verkar i fokus. Det är som om vissa företag är en typ av produkt medan andra är en annan. Resultatet är en hel del förvirring på den globala marknaden. Internationell konkurrens är så utbredd, i själva verket, att du kanske inte ens inser hur ett företag fungerar och var det är beläget. Vissa företag är belägna utanför sina hemländer, och deras ägare kan vara ett multinationellt företag, medan andra kan vara från ett land. Och ändå kan det finnas likheter i deras produkter och tjänster. Till exempel kan en tillverkare av en viss produkt vara belägen i Indien, och ändå kan deras inhemska konkurrens finnas i Spanien. Så är produkten verkligen ”exporteras” eller inte?
Produkttillverkningen
Så, när du kommer ner till detaljerna, blir detta ännu mer komplicerat. När du förstår att många produkter tillverkas utomlands, kommer du vill ta reda på om ditt företag är en del av den inhemska eller internationella marknaden. Är du verkligen en nationell produkt eller en internationell produkt? Hur placerar du dig själv i världen? Det verkar som om vissa individer känner att deras produkter är så nära kopplade till någon specifik nation eller lokal att de känner att de verkligen är just det – en produkt av denna nation eller lokal. Andra kan anse sig internationella men inte riktigt kunna peka ut några verkliga nationella ursprung. Men vad händer om du faktiskt tror att du inte en produkt av ett visst land, utan snarare en hel del produkter alla samlades? Produkter blir alltmer över hela världen, och det är lätt att se varför vissa företag skulle föredra att hålla kontakten med dessa länder snarare än att hittas någon annanstans. Det är inte heller svårt att se varför ett av dessa företag skulle kunna sälja sina produkter i ett annat land – trots allt är produkten internationell karaktär. Om produkten finns i länder som inte är anslutna till något visst land, anses produkten vara global av de flesta. Detta innebär att även om produkterna är tillverkade av olika material, är produktens geografiska källa irrelevant för saken. Och det betyder att själva produkten, medan samma i alla bemärkelser, uppfattas som något av ett globalt varumärke.
Men vad är det bästa sättet att avgöra vilken produkt och företagets affärsmodell och produkter som går globalt? Är det genom deltagande av de bästa marknadsföringsföretagen i branschen? Eller är det genom popularisering av produkterna eller deras marknadsföring av populära talkshow värdar? Oavsett vilken metod som används är det viktigt för varje företag att bestämma den globala platsen för sin verksamhet. De flesta företag kommer att få det lättare att verka internationellt om de bara fokuserar på att sälja produkter och tjänster som produceras inom sitt eget land. Ju enklare produkter och tjänster är, desto bättre. En annan faktor är att varje företag måste bestämma sin egen produkt och marknadsföring strategi som kan skilja sig från konkurrenterna. Och sedan, med hjälp av en global metod kan tillåta varje företag att generera mer försäljning och utöka sin kundbas i en snabbare takt.
Detta är en bra sida industrimaskin.se om industri.