Okategoriserade

Finanskris – vem är ansvarig

Effekten av den senaste ekonomiska och finansiella krisen på ekonomin är fortfarande oklar. Som ett resultat av detta finns det två allmänna förklaringar till finanskrisen.

Den första förklaringen till finanskrisen är att det var resultatet av att banksystemet inte höll jämna steg med konsumenternas förändrade behov. Konsumenterna står inför ökade räkningar varje månad och har inte råd att betala dem alla på en gång. Detta tvingade bankerna att höja avgifterna och höjde räntorna. Konsumenterna hade inte längre råd att göra betalningar i tid så att de fallerat på sina lån.

Den andra förklaringen till krisen är att konsumenterna har blivit alltför bekväm med sina kreditkort. Banken har blivit mer aggressiv i att samla in sena avgifter och detta ökade tryck för att fortsätta använda kredit har orsakat konsumenten att bli alltför bekväm med det faktum att de lätt kan betala tillbaka sina lån utan problem.

Vilket är mer exakt är en tvistefråga mellan de två grundläggande förklaringarna till finanskrisen. Vissa människor anser att de traditionella bankerna bör hållas ansvariga för det nuvarande läget i det finansiella systemet medan andra anser att bankerna måste ta ett visst ansvar för den nuvarande krisen. Frågan är vilken konsumentgrupp som är korrekt?

Bankerna delvis ansvariga

Om de traditionella bankerna delvis är ansvariga för krisen, vad betyder det för konsumenten som har en kreditkortsskuld och inga sätt att betala av det? Det finns många som anser att konsumenten bör gå i konkurs eftersom det är deras ansvar att göra betalningarna och försöka lösa sina problem på egen hand. Detta verkar inte vara en bra idé för mig eftersom det verkar vara en direkt överträdelse av konstitutionen och skulle resultera i att bankerna tar ännu mer pengar från den amerikanska konsumenten.

Men vad skulle hända om konsumenterna försökte gå i konkurs och fann att deras situation berodde på den osäkrade karaktären av de lån som de hade tagit ut? De hade tagit ut kredit i hopp om att de skulle kunna betala tillbaka det till en lägre takt. För de flesta var uppgörelsen eller konkursen det enda svaret.

Den andra gruppen som anser att regeringen bör få skulden för finanskrisen inkluderar finansinstituten och konsumentkreditrådgivningsbyråerna. Dessa grupper anser att de utlånande institutionerna inte var tillräckligt disciplinerade i utlåning till sina kunder och inte korrekt analysera sina kunders inkomster och utgifter vanor. Detta är ett enkelt argument, men det förklarar inte varför konsumenten kredit rådgivning företag utnyttjar dem som är i trubbel.

De som söker kreditkort för att lindra sina ekonomiska problem helt enkelt inte har möjlighet att återbetala sina lån i tid. De har inte förmågan att hantera effekterna av lågkonjunkturen på sin ekonomi. Så, varför kreditrådgivning företag erbjuder dessa tjänster?

När kreditkrisen slog till klev regeringen in för att göra det de inte ville göra. Den federala regeringen klev in och vidtog åtgärder för att begränsa användningen av kreditkort. Nu har många banker slutat ge ut kreditkort.

Det finns många som står inför en skuldkris. Det första de behöver göra är att få tag på sina kreditkort och betala av saldon. Med bara lite disciplin, de första skulder na som ska betalas av kommer att vara de viktigaste skulderna.

Högsta prioritet bör vara att se till att man har en bra kredithistorik. Detta kommer att hjälpa konsumenten att minska det kreditbelopp som de betalar av varje månad. När denna skuld har betalats ut bör nästa prioritet vara nästa skuld.

Tyvärr kommer majoriteten av den amerikanska allmänheten inte att erkänna att de har ett problem förrän det är för sent. Så länge de dåliga besluten från det förflutna får stanna kvar kommer finanskrisen att bestå.

Besök denna sida om företag för mer information.